Předjaří

Milé děti,

možná si říkáte, že už by to chtělo v rámci „domškoly“ začít venku objevovat jaro, ale všeho dočasu. Meterologické jaro (jež jsme si určili my lidé podle počasí) začalo 1. března. Jaro astronomické (určeno přírodou, vypozorované člověkem) odstartuje jarní rovnodenností – tento rok přesně v pátek 20. března 2020 v 04:50h 🙂 . Slunce vstoupí do znamení Berana. Bude to chvíle, kdy se den i noc, z hlediska své časové délky, vyrovná. V následujících dnech tak bude světlo nad tmou převládat. Ale tam ještě nejsme.

My se teď nacházíme v době předjaří. Představte si, že naši předkové více spjatí s děním v přírodě (než jak žijeme dnes) ještě v 19. století rozlišovali nikoli čtyři roční období, ale osm ročních dob. Věděli, že je ještě něco mezi zimou a jarem, mezi jarem a létem apod. Věděli, že předjaří je naprosto výjimečný čas z hlediska péče o semínka rostlin, která chtěli pěstovat. V přírodním vegetačním cyklu je totiž předjaří časem klíčení. Proto jsme nechávali ve škole za oknem klíčit semínka ovsa, řeřichy a rokety. Tímto způsobem jsme měli dále některé rostliny jdoucí na jaře venku do půdy předpěstovat, ale k tomu jsme se už bohužel pro uzavření školy (vyjma zelené třídy) nedostali. To ale neznamená, že to neprobíhá! Lenka Ř. se doma stará o rajčata, já o saláty, Jana N. pro červenou třídu nechává klíčit brambory. Kdy budeme moci sázet do země na školní zahradě? Jak to celé dopadne? Doufejme, že dobře a brzo 🙂 .

Předjaří, jak se udává, začínalo po svatém Matějovi 24. února a trvalo do sv. Josefa, tj. do 19. března. Jinými slovy začínalo po (Matějské) pouti a končilo před bramborami – kalendářním svátkem Josefa, kdy se do země tradičně sází brambory. Co si z toho odnést?

Odneste si prosím to, že v tomto čase je pro pěstování na zahradě důležité nechat naklíčit semínka a připravit kvalitní půdu. Proto jste naposled míchali zeminu a „opravovali“ kompost. Aby tyto vaše posledně nabyté znalosti úplně nezapadly, připravila jsem pro vás 2 krásné úkoly formou pokusů – hravých experimentů, jeden výtvarný a jednu spojovačku. Naleznete je ve složce.

Úkol č. 1: Půda, která šumí – staň se přirodovědcem chemikem.
Úkol č. 2: Písek, hlína, modelína? – využij hmatu.
Úkol č. 3: Malování hnědou – vydej se na moment k moři.
Úkol č. 4: KOMPOST SPOJOVAČKA není žádná hračka.

Vyber si úkol(y), který splníš. Je sice karanténa, ale ta se „netýká ani pobytu v přírodě ani v parku“.

Odkaz na zdroj

Mnoho zábavy a nových objevů při plnění aktivit přeje
Terka

Aktivity na téma půda