Vaření
Do projektu Vaření v naší škole jsou zapojeny všechny děti ze třetího trojročí a jejich učitelé. Jedenáctičlenná skupina sedmáků až deváťáků pod vedením jednoho učitele má kompletně po celý týden na starost obědy pro celé trojročí – tedy přibližně 100 porcí denně. Vaříme zhruba osm měsíců školního roku, pět dní v týdnu. Bez nadsázky lze říci, že měníme stravovací návyky dětí, koneckonců školních obědů je během školního roku určitě více než těch doma.
Projekt Vaření představuje skvělý praktický model týmové spolupráce, který navíc dospívající velmi dobře přijímají, protože jde o úkoly, které mají jasný cíl s krátkou dobou pro realizaci. Zpětná vazba od spolužáků je rychlá, jasná, bezprostřední. A není nic lepšího, než pro někoho uvařit skvělé jídlo!
Pozitivní přesah
Kromě obvyklých cílů, které najdeme v RVP, projekt přináší celou řadu pozitivních „vedlejších“ efektů. Děti se samozřejmě seznámí s různými surovinami a postupy přípravy pokrmů, získají větší úctu k surovinám a nezřídka také důvěru k těm surovinám, které se třeba dosud zdráhaly ochutnat – ale tady se nechají inspirovat svými spolužáky a nakonec snědí i to, co by doposud nesnědly. Učitelé, ale i děti mají jedinečnou příležitost poznat se navzájem mnohem blíž. Při společné intenzivní práci v kuchyni, kdy spolu trávíte opravdu každý den po celý pracovní týden, totiž mnohem lépe poznáte, jací ostatní jsou, co je baví, co je trápí.
Vyváženost
Přirozeně se rozvíjí smysl pro odpovědnost, týmovost, empatie, vzájemný respekt – například k odlišným stravovacím potřebám spolužáků; ve skupině máme několik vegetariánů a dětí i učitelů s potravinovými intolerancemi a snažíme se jim nabídnout takovou alternativu, aby i oni měli na svém talíři pestré a výživově vyvážené jídlo. A jak tedy takový pracovní týden našich kuchařů probíhá?
Plánování
Týden předem se skupina dětí s učitelem sejde k naplánování jídelníčku. Na každý den si stanoví jednu základní surovinu, k níž poté sestaví celé menu. Každý den je v nabídce buď polévka a hlavní chod, nebo hlavní chod a moučník. Jednotlivé pokrmy se skládají tzv. mozaikovým způsobem, klasické rizoto u nás nenajdete. K základní surovině rýži si vyberete z nabídky několika druhů tepelně zpracované zeleniny, rozhodnete se, zda chcete i maso, či ne (a co místo něj), kterou omáčku, které druhy zeleniny ze salátového baru, případně jaké další doplňky na posyp chcete. Každý talíř pak vypadá maličko jinak. Nespornou výhodou tohoto postupu je, že nebývají téměř žádné nesnědené zbytky z talířů (v běžném hrnci obvykle pokryjí dno, někdy ani to ne).
Den v kuchyni
V osm se pak celá skupina kuchařů sejde ve cvičné kuchyni. Rozdělí si jednotlivé dílčí úkoly, domluví se, kdo si kterou část přípravy vezme na zodpovědnost, a pustí se do práce. V poledne je potřeba obědy vydat. Stoluje se v učebnách třetího trojročí, je tedy potřeba prostor včas připravit k výdeji obědů (a přitom nerušit probíhající prezentace) a po 45 minutách, které jsou vyhrazeny pro obědy, zase prostory uklidit a připravit pro odpolední výukový blok. Kuchaři se poté vracejí do kuchyně a zajistí její pečlivý úklid, aby byla připravena na další den. Součástí úklidu je také zajištění praní a pověšení prádla – spotřeba utěrek i zástěr je značná. Den končí stejně jako vyučování ve 14 hodin.
Není to jen o vaření
Celý týden vaření přináší dětem i učitelům skutečně velmi intenzivní zážitky. Stejná skupina dětí si tento projektový týden v průběhu školního roku zažije zpravidla celkem třikrát, přičemž mohou pokaždé vařit s jiným učitelem – jednou třeba s matikářem, pak s češtinářem, jindy s učitelem přírodních věd. Děti tak poznávají nejen své učitele a spolužáky, ale i mírně odlišné přístupy k práci, jednou se mohou více zaměřit na finanční stránku věci, jindy intenzivněji debatovat o zdravotních přínosech té které suroviny. Důležitým aspektem je také sezónnost – v kuchyni zpracováváme i plodiny, které vypěstujeme na školní zahradě a na školní farmě.