Principy

Principy pedagogiky, které Marie Montessori na základě svých pozorování a práce s dětmi vytvořila, jsou základem pro práci se všemi věkovými skupinami.

1.

první princip

2.

druhý princip

3.

třetí princip

4.

čtvrtý princip

5.

pátý princip

6.

šestý princip

7.

sedmý princip

8.

osmý princip

9.

devátý princip

naše principy

PRINCIP

Připravené prostředí

utříděné, přehledné a uklizené prostředí tříd, které obsahuje věcný materiál vhodný pro jednotlivé vývojové fáze dětí

speciální výukový program, pomůcky a materiály vhodné pro proces osvojování poznatků a dovedností v jednotlivých vývojových fázích

učitel připravený trpělivě pozorovat, pomáhat a podněcovat vnitřní motivaci

PRINCIP

Samostatná práce

Používá se také svobodná nebo volná práce, protože dítě si může samostatně zvolit. To však neznamená, že dítě střídá činnost bez ukončení nebo nedělá nic. Svoboda nespočívá v tom, že dítě zůstane ponecháno samo sobě, nebo že učitel vůbec nezasahuje do jeho vzdělávání či učebních procesů. Nějakou činnost si dítě zvolit musí. Učitel činnost dětí koordinuje a musí využít své pedagogické dovednosti, aby bez příkazů pomohl najít dítěti činnost, která ho zaujme.

Dítě si volí:

U

Co

Jakou oblast a jaký materiál si vybere, na čem bude pracovat, co se chce učit a o čem chce získat další informace

}

Kdy

Dítě nepracuje na povel nebo podle zvonění, ale motivuje ho jeho polarita pozornosti, každé dítě je na určitou věc naladěno v jinou dobu

Kde

Vybírá si místo, kde bude v rámci určených prostor pro třídu pracovat

w

S kým

Může pracovat samo, ve dvojici nebo ve skupině

PRINCIP

Svoboda dítěte

 Je samozřejmě chápána jako odpovědnost, ne jako anarchie. To znamená, že pokud se dítě pro něco rozhodne, je na  jeho odpovědnosti práci ukončit. Pokud se dítě rozhodne pracovat s materiálem, který ho zaujme, je jeho odpovědností dodržet dohodnutá pravidla. Dítě je tím vedeno k sebedisciplíně.

PRINCIP

Práce s chybou

Děti nejsou za chybu trestány nebo záporně hodnoceny. Chyba má být ukazatelem toho, co je ještě třeba procvičit či zopakovat. Chyba je chápána jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečná součást řešení problémů a jako bohatý zdroj nových poznatků.
Učitel by neměl používat negativní hodnocení, ale nabídnout dítěti tentýž nebo podobný materiál, aby mělo možnost si samo všimnout svých chyb a opravit je.
Materiály a pomůcky jsou připraveny tak, aby si dítě vždy samo mohlo zkontrolovat správnost řešení, najít a opravit chybu – vlastní chyby tak napomáhají v dalším učení.

PRINCIP

Uznání a pochvala

Každé dítě potřebuje pocit jistoty, bezpečí, úspěšnosti, cítit sebeuspokojení ze své práce. Neustálé kladné či záporné hodnocení ze strany dospělého omezuje jeho svobodnou volbu činnosti a snižuje sebevědomí.
S pochvalou se zachází přiměřeně tak, aby se dítě nestalo na pochvale závislé. Dítě má cítit sebeuspokojení z práce, kterou dělá, nedělat práci pro uspokojování představ dospělého, pro pochvalu nebo pro známky.

PRINCIP

Vlastní objevování poznatků samotným dítětem

Potřeba učit se, porozumět okolí, vyznat se v souvislostech je v nás zakódována přímo geneticky. Při výchově a učení stačí respektovat individuální vývoj a senzitivní fáze každého dítěte.

PRINCIP

Senzitivní fáze

Jsou to zvláštní období největší vnímavosti k získávání určitých schopností a dovedností. Trvají jen určitou dobu a nenávratně se zakončí, ať už jsou využity nebo ne. Člověk se nikdy jisté věci nenaučí tak snadno, jako v příslušné senzitivní-citlivé fázi.

PRINCIP

Polarita pozornosti

\

Je to maximální koncentrace na určitou práci. Pokud je dítě takto zaujato, nemá být vyrušováno a má mu být poskytnut dostatek času, aby práci samo dokončilo.

PRINCIP

Dělená zodpovědnost

1

Učitel dává dítěti možnost svobodné volby ve výběru činností. Současně preferuje a pomáhá vybírat činnost pro dítě, které se nedokáže samo rozhodnout. Dává svobodu dítěti tam, kde je schopné převzít zodpovědnost. Ubírá svobody tam, kde dítě není vlastní zodpovědnosti z různých důvodů ještě schopné. Postupnými kroky učitel dítě k zodpovědnosti přivádí.

Naše principy

v

individuální přístup

v

rozvoj silných a podpora slabých stránek

v

inkluzivní vzdělávání

v

polytechnické vzdělávání

v

podpora vnitřní motivace

v

učení pro život, praktické životní dovednosti

v

celostní přístup, učení v souvislostech

v

osobnostní rozvoj

v

rozvoj všech klíčových kompetencí

v

podpora emoční inteligence

v

důraz na rozvoj sociální inteligence

v

vlastní školní vzdělávací program vycházející z RVP ZV

v

příležitost vzdělávat se v jednom programu pro děti od 6 do 15 let