Příběhy našich sousedů

Příběhy našich sousedů je vzdělávací projekt neziskové organizace Post Bellum pro žáky osmých a devátých tříd základních škol a tercií a kvart víceletých gymnázií. Žákovské týmy mají za úkol vyzpovídat pamětníka, natočit jeho vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit rozhlasovou, televizní nebo psanou reportáž či dokument. – Tolik stručný popisek projektu přímo na webových stránkách, které se mu věnují.

Naše škola je do projektu zapojena již několik let v řadě. Projekt je vypisován pro jednotlivé regiony či pražské městské části. V Praze 12 se do něj zapojuje obvykle pět až sedm týmů ze zdejších základních škol a těší se velké oblibě. Zvláštností projektu tady „na dvanáctce“ je, že se zároveň zaměřuje i na podporu integrace cizinců, mezi pamětníky se tak objevují i lidé, kteří pocházejí ze zemí, z nichž museli třeba z politických důvodů odejít, a svůj nový domov našli právě zde.

Jak vlastně celý projekt funguje?

Na začátku je potřeba sestavit tým. Ten může mít dva až pět členů a vede ho jeden učitel. Pak se děti zamýšlejí nad tím, jestli mají ve svém okolí někoho, koho by rády vyzpovídaly, poslechly si jeho životní příběh a zpracovaly jej. Většinou se ukáže, že skoro každý má ve své širší rodině nebo mezi sousedy skutečně někoho, kdo např. čelil perzekuci za minulého režimu, prožil pohnutý život, nebo se mu podařilo v těžkých životních chvílích obstát a zachovat si čisté svědomí.

Když má tým svého pamětníka, přichází nejzásadnější část projektu: pamětníka navštívit a nahrát s ním rozhovor. Předchází tomu pečlivá příprava a zaškolení, rešerše. Daří se oslovovat osobnosti, o nichž lze dohledat informační zdroje a prameny a na rozhovor se tak dobře připravit. Často se až na základě životního příběhu ukáže, jakým směrem tým svou reportáž povede, na které konkrétní silné okamžiky se zaměří, jakou linku příběhu „vypíchne“.

Pak přichází rozhodnutí, jaký formát zvolit. Je možné vytvořit rozhlasovou reportáž, videoreportáž, animaci nebo komiks. Pro audiovizuální ztvárnění pracuje tým s časovým limitem tří (rozhlas), resp. pěti (video, animace) minut. U komiksu není minimální ani maximální rozsah stanoven.

Jako opravdoví profíci

Pro všechny typy výstupů poskytuje Post Bellum vynikající podporu a zázemí, tým tak obvykle absolvuje jeden či dva workshopy vedené zkušenými lektory, zaměřené právě na zvolený formát. Děti si tak vyzkoušejí práci v animačním studiu, rozhlase, s programem pro editaci videa nebo různé způsoby tvorby komiksu. 

Pak přichází nejtěžší fáze: mravenčí práce a příprava podkladů pro finální tvorbu. Kreslení, malování, výběr hudby, zvukových efektů, fotografií či videí, ať už z archivu samotného pamětníka, nebo ilustrujících konkrétní dobu či dějinné události. Kreativita běží na plné obrátky a utužuje se týmový duch. V této fázi se ale někdy dostavuje taky frustrace, stres, časová tíseň, pochyby. Ale zatím to vždycky všechny naše týmy ustály, projekt zdárně – i když někdy na poslední chvíli – dokončily a odevzdaly.

V záři reflektorů

Myslíte, že tím to končí? Ale kdeže! Projekt je vždy zakončen slavnostní přehlídkou všech týmů na Radnici Prahy 12 za přítomnosti představitelů Post Bellum, zástupců městské části, odborné poroty složené z historika, novináře a učitele dějepisu, a samozřejmě pamětníků, jejichž příběhy byly zpracovány. Chybět nemohou ani rodiče, kteří přicházejí své děti morálně podpořit. Vystoupit na pódiu před tolika lidmi, představit svého pamětníka a jeho životní příběh, mluvit zřetelně do mikrofonu a nezapomenout přepínat mezi jednotlivými snímky prezentace totiž není jen tak. Na závěr slavnostního večera obdrží týmy ceny od sponzora projektu, nadšené ovace publika a velmi cennou zpětnou vazbu od poroty. Nejcennější jsou však zkušenosti, které děti v projektu získají.