Činnost ŠPP

Veškeré poradenské služby jsou poskytovány zdarma pro všechny žáky školy a jejich zákonné zástupce. Některé poradenské služby mohou využít i pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci školy a jejich rodinní příslušníci.

Podílíme se na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a vedeme či pomáháme vést potřebnou dokumentaci.

Spolupracujeme se školskými poradenskými zařízeními také v oblasti dalších služeb zajišťovaných pro žáky podle standardních činností a služeb zajišťovaných školou.

Poskytujeme součinnost školským poradenským zařízením a spolupracujeme s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.

Co Zajišťujeme?

Zajišťujeme poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu žáků a jejich vzdělávacím potřebám zaměřené zejména na:

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření;
  • prevenci školní neúspěšnosti;
  • kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění;
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami;
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných;
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení;
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů;
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace;
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou;
  • metodickou podporu učitelům při použití speciálněpedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy;
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci;
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

Jakými principy se v ŠPP řídíme?

  • Poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života školy.
  • Dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence a realizují se s plnou podporou vedení školy a s podporou celého pedagogického sboru.
  • Klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na škole jsou ředitelka školy, výchovná poradkyně, školní metodik prevence, koordinátor IT, školní speciální pedagog a třídní učitelé/učitelky.
  • Spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v širokém okolí školy.
  • Školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálněpedagogická centra) poskytují metodickou podporu škole, zejména školnímu metodikovi prevence a výchovnému a kariérovému poradci.
  • Nestátní neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, sekt a sektářství a aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy škola pravidelně využívá.
  • Při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak o organizaci.
  • Při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem; neefektivní, a tedy zbytečné jsou jednorázové aktivity typu přednášky pro velkou skupinu posluchačů bez možnosti diskuze (s výjimkou seznámení rodičů s programem školy).
  • Všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.

Jaké činnosti vykonáváme?

Nabízíme kariérové poradenství a poradenskou pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:

  • Koordinace hlavních oblastí kariérového poradenství – kariérové vzdělávání a diagnosticko-poradenské činnosti zaměřené na volbu další vzdělávací cesty žáka.
  • Základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
  • Individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem.
  • Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem.
  • Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
  • Poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
  • Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
  • Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
  • Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
  • Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.

Co patří do metodických a organizačních činností ŠPP?

  1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
    • v otázkách kariérového rozhodování žáků,
    • s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory,
    • s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
    • s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
    • v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky,
    • zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
  2. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
  3. Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
  4. Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
  5. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  6. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.