Jaro 2020
V této sekci naleznete nejen inspiraci k domácí výuce, ale i ukázky, jak si karanténu zpříjemnit. Montessori cesta žije.
Buďme venku
Drazí rodiče, milé děti,
montessori výuka je jeden ze způsobů jak objevovat svět, přičemž její smyslová a praktická část dosahuje své nejdokonalejší podoby venku – v živé přírodě. To si myslíme, tomu věříme, a proto připravujeme pro děti hravé aktivity s heslem „buďme venku“. Naštěstí v tom nejsme sami – velice užitečné a inspirující jsou pro nás webové portály Učíme se venku a Jděte ven, v oblasti ornitologie pak Naši ptáci a Ornita. Propojování přírodních témat s lidovými zvyky a tradicemi se nám daří díky literatuře zejm. od autorky Evy Francové (Rok ve Svatojánu apod.) . Tyto, většinou dobrovolně pojaté, úkoly vytváříme za pochodu, tak jak se situace kolem Koronaviru vyvíjí. Omluvte tak, prosím, případné formální či obsahové nepřesnosti. A najdete-li je, dejte nám o nich vědět. Děkujeme! Ať vám příroda voní, chutná, ať je slyšet. Vemte ji do ruky, buďte s ní. Tereza Daněk & Petr Diamant
Pokud vás zajímá, jak se úkolů zhostili naše děti se svými rodiči podívejte se do alba.
Práce na přírodní zahradě pokračují i v karanténě
Přírodní zahrada nám za měsíc mimo školu zarostla k nepoznání. Proto se parta nadšených rodičů domluvila a začínají chodit na zahradu a pečovat o ni. Děkujeme a dokumnetujeme. nebojte, neshlukujeme se, máme roušky, ale hrabeme, plejeme, sázíme…Až se děti vrátí do školy, bude zahrada jako by ani žádná karanténa nebyla?
Montessori cesta žije
I. trojročí
Pravidelný dotazník aneb z čeho vycházíme při zadávání práce?
Každý týden v pátek zasíláme do e-mailových schránek dětí dotazník. V nich jsou dva okruhy otázek. Jednak zjišťujeme, jaké posuny udělaly děti za uplynulý týden. Důležitější je však druhý okruh otázek. Ten je společný pro děti i pro rodiče. Zpočátku nedobrovolné domácí školy jsme se rodičů ptali na osvědčené tipy na počítačové aplikace, které se houfně začaly uvolňovat či vznikat pro domácí výuku. Později jsme zjišťovali, co se doma při výuce osvědčilo. Tyto tipy jsme pak předávali dalším “spolurodičům”. Pro naši zpětnou vazbu jsme se ptali, jak jim vyhovuje náš způsob zadávání práce, co jim chybí za sešity či jaké pomůcky by od nás chtěli vytvořit k tisku a podobně. Nyní zjišťujeme, jak velkou pomoc dospělých děti potřebují při obsluze počítače, abychom si udělali co nejlepší přehled o tom, jak velkou zátěží pro rodiče je práce dětí na internetu a toto zohlednili. Vyhovuje nám, že pomocí dotazníků máme odpovědi asi od stovky rodin. Odpovědi od takto velké skupiny již mají velkou výpovědní hodnotu.
Vznik týdenního plánu pro děti aneb jsme tým
Spolupráce mezi třídami nemizí ani při plánování náplně domácí školy aneb jak vzniká týdenní plán pro děti z pohledů učitelů
V 1.trojročí jsme čtyři třídy. Je nás, učitelů a asistentů, deset. Při běžném provozu školy má každá třída plnou autonomii. Kvůli pomůckám navzájem částečně koordinujeme hlavně projekty kosmické výchovy. Nyní je ale vše jinak. I teď se sice se všemi každý týden scházíme, jen jsme sborovnu vyměnili za počítače. To, co se změnilo je, že práci na další týden vymýšlíme společně. Důvodů je několik. Mnoho rodin má sourozence v různých třídách 1.trojročí. Stejné úkoly pro sourozence nepochybně ulehčí domácímu vyučování. S kolegyněmi se také v diskuzích navzájem inspirujeme a hlídáme se, abychom neměli na rodiny přehnané požadavky. Zadávání práce si nyní více rozdělujeme mezi sebe a každý z nás může přijít se svým nápadem. Kromě plánování učiva si navzájem předáváme informace z videokonzultací, plánujeme prezentace učiva pro děti, formulujeme otázky do nového dotazníku. A protože si s kolegyněmi chybíme, zkoušíme se sejít i na videokafe, s pokusem nemluvit o práci.
Angličtina
Děti v 1. trojročí, třeťáci, doma pokračují v zadané práci ze školy, což bylo Animals.
Děti sdílejí své práce na fotkách, ale i pomocí videí. Je krásné sledovat, jak se se zadanou prací doma popraly, co říkáte?
Ve sdíleném fotoalbu si děti mohou své práce vzájemně komentovat a oceňovat.
Co s dětmi v domácí škole aneb zadání práce, činností a aktivit na doma
Každé pondělí dostávají děti od svých učitelů týdenní plán práce, aktivit, činností a tipy na daný týden. Vždy se snažíme zohlednit omezenou počítačovou gramotnost, možnost tisku i internetové či datového připojení. Balancovat mezi všemi těmito okolnostmi je ale někdy oříšek. Proč na celý týden? Zadání na delší časový úsek umožňuje rodičům a dětem větší variabilitu a menší svázanost v denních povinnosti. Nikoho nechceme stresovat krátkými termíny na vyhotovení práce. Čas na učení tak lze lépe přizpůsobovat potřebám rodiny. Co náš plán obsahuje? V úvodní části vždy píšeme organizační informace, například: změny časů videohovorů, souhrn zpětné vazby z dotazníků apod. Druhá část se zabývá učivem. To je rozděleno na povinné a nepovinné. Povinná část je zaměřena na procvičování a opakování již známého učiva ze školy. Snažíme se o maximální různorodost a to, aby učení bavilo. Nejvíce se nám to daří v kosmické výchově. V tématu o dopravě tak děti nejen vytváří prezentaci, ale i vyrábí dopravní prostředek z toho, co dům dal. Nejen koukají na video o bezpečném chování na silnicích, ale i vymýšlí a kreslí komix. Nejen se seznámí s první pomocí, ale i se podle návodu snaží doma někomu ruku či nohu obvázat. Nepovinná část obsahuje tipy na aktivity nejen pro žáky, ale mohou se stát zábavou pro celou rodinu. A tak například může celá rodina hádat melodie z Večerníčků, poslouchat příběhy vypravěčů storytellingu či si doma postavit opičí dráhu. Vše je provázané odkazy, aby rodičům stačil pouze tento jediný dokument k dohledání všeho potřebného. Tím se snažíme minimalizovat množství zpráv během týdne. A kdo chce vidět názornou ukázku, může kliknout
Potkáváme se
Dvakrát týdně se potkáváme přes videokonferenci jako třída – cca na hodinu, jednou dopoledne a jednou odpoledne. Připojí se kdo chce. Na těchto setkáních jde o to se vidět, popovídat si, nasdílet nové zážitky či zkušenosti. Děti si ukazují své pokoje, mazlíčky, hračky… Povídáme si o tom, jaký byl víkend, jak sportují, co pečou apod. Dáváme si otázky na aktuální dění. Je prostor na dotazy k týdennímu plánu a jeho případná dovysvětlení, ale primárně se učením nezabýváme. 🙂 Pak máme individuální videohovory. Rodinám nabízíme několik platforem, kde se virtuálně potkat. Schází se tam učitel, případně asistent s dítětem, často i s jeho rodičem. Tato setkání souvisí s učením. Bavíme se o pokrocích, pomáháme dětem i rodičům řešit problémy, se kterými se doma při učení potýkají. V případě potřeby názorně vysvětlujeme učivo. Neustále se prostřednictvím všech kanálů snažíme dát rodičům najevo, že tu nejsme jen pro děti, ale i pro ně, a že se na nás mohou kdykoliv s jakýmkoliv problémem obrátit. A tak rodičům například pomáháme s nastavováním denního režimu, naplánováním učení jejich dítěte tak, jak se osvědčilo při práci s ním nám ve škole. Mnohé je pro nás nové, uvidíme, kam se během následujících týdnů posuneme.
II. trojročí
Jedeme dál v dubnu
Letošní duben má pět týdnů a držíc se hesla: „není čas ztrácet čas“, děti kreslí, staví, sází, hledají, pletou, hrají divadlo, sní o tom, jaké by to bylo smět zase cestovat…a právě ono cestování jsme se jako učitelé a asistenti rozhodli dětem zprostředkovat pomocí historie a kultury jednotlivých evropských zemí. Každý týden se teď nese v duchu vybrané dvojice či trojice států jako jsou Portugalsko Španělsko, Francie Itálie, německy mluvící země, atd. Tak se stalo, že nám tu éterem zněly kastaněty, někteří z nás se přimíchali do nelítostné rajčatové bitvy. V záři počítačového monitoru se blýskla kočka G. Klimta, Kneippův chodník se napustil teplou a studenou vodou. Z těstovin a rizota na nás vykoukla italská bota, z lega pak Eiffelova věž. No zkrátka děti šlapou jak švýcarské hodinky :-).
V dalším týdnu se domškolami ponese vůně maďarského guláše či langoše se sýrem a kečupem. K receptu halušek jsme pro děti přichystali i slovenský slovníček neznámých slov 🙂 Mikuláš Koperník bude prohlášen za kacíře. Tak tohle všechno jsou zhruba příběhy, kterými děti druhého trojročí (často i jejich celé rodiny) žijí. Jejich výtvory nám dělají velkou radost. Prohledněte si je také!
Práce dětí v březnu vypadala takto...
V posledním březnovém týdnu pracovalo druhé trojročí, stejně jako ve škole, na větě a příkladu týdne. Děti pokračují ve svých čtenářských, kulturních denících a projektech z angličtiny. Kromě tohoto již ustáleného zadání, dostaly děti bohatou nabídku volitelných aktivit ze všech možných oblastí. Na výběr byla:
– výtvarná činnost: Keltské umění
– kosmicky laděná čtenářská dílna „Artuš a Merlin“
– hudební výchova: Poslech oblíbených skladeb
– fyzika v praxi: pečení Vaškovy bábovky (pro šesťáky + nadšence)
– přírodní vědy + zahrada: čtyři aktivity týkající se tvoření z půdy + jeden úkol na práci v terénu
– pracovní výchova: postup vaření pudinku
– bonusové aktivity: poslech rozhlasové hry z pera Agathy Christie a Sira A. C. Doyla, hravá modelína a mnohé další.
Zelené děti excelovaly ve zpracování čtenářských dílen a recitací na dálku (písnička Jožin z Bažin). Červená třída si vyzkoušela stavbu hradu, vytvořila krásné návrhy keltského umění, někteří červeňáci uvařili pudink. Děti z fialky malovaly hlínou, některé nechaly půdu zašumět (experiment ohledně kyselosti), jiní upekli bábovku. Při online setkání na sebe děti práskly, že ve svém volném čase šijí roušky, vaří, koukají na filmy. Děti si chválí i činnosti nové, ke kterým se za běžného provozu školy a domácnosti příliš nedostávají. Patří mezi ně oprava domácích spotřebičů nebo mytí auta. Tělocvik si plní v rámci zdravotních procházek, v kurzu je i zahradní trampolína.
Nápadník aktivit pro děti z 2. trojročí
Děti mají k dispozici v týdenních plánech nápady, které jsu navíc soustředěné ještě v Nápadníku, aby je děti enmusely dlouho hledat. Navíc je nápadník rozdělen podle témat, kterým se děti věnují. V tomto případě podle států Evropy, protože to je 2. trojročí v tomto pololetí nosné. Učitelé se rozhodli toto téma neopustit navzdory nebezpečnému viru.
Potkáváme se
Ve 2. trojročí jsme se začali potkávat nejdříve ve virtuální místnosti v aplikaci ZOOM. Začínali jsme pozvolna, nejdříve jsme se rádi viděli, říkali si, ajks e kdo máme, jesli nám chybí nebo nechybí škola atd. Postupně jsme se začali připojovat i ve výuce. začali jsme s šesťáky a jejich závěrečnými pracemi. Děti se hlásí pomocí online formuláře na dena hodinu, která jim vyhovuje a přes hangout an gmailu komunikujeme nad sdíleným dokumentem a domlouváme další postup vedoucí k dokončení práce. Děti jsou velmi aktivní a komunikace jim jde skvěle. Další potkávání se týká společných her a opakování, případně připomenutí konkrétních pravidel a postupů. děti se dobrovolně, ale ve velkém počtu, přihlašují do společné třídě náležící konferenční místnosti a tam společně pracují skoro stejně jako ve škole. Hrajeme společně násobilkové bingo, připomínáme si, ajk se písemně dělí, násobí, atd. Je toho mnoho a vše jde dobře. Jsou to velmi milá setkání překvapuje nás, ajk sjou děti disciplinované a jak skvěle ovládají techniku. Mnohdy je učitel ten nejméně zdatný :-).
Angličtina
Karanténní angličtinu jsme se snažili přizpůsobit co nejvíce systému, na který jsou děti zvyklé ze školy. Výuka má stejně jako ve škole dva pilíře – AUDIOSTORY a COSMIC ENGLISH, děti tedy dostávají 2 zadání na týden.
Práce s audiostory je jasně strukturovaná, ohraničená, ošetřená překladem a kontrolou práce, měla by tedy dát jasný rámec práce dětem, které to potřebují.
Práce v Cosmic English dává více možností dětem k seberealizaci a zadání slouží především jako inspirace pro práci – jsou tam videa, krátké články dle obtížnosti, na základě materiálů děti zpracovávají např. vlastní knížečky, plakáty, provádějí průzkumy.
Kromě online práce se 1× týdně scházíme všichni v ZOOM učebně, máme několikrát týdně konzultace dle ročníků a také máme podpůrné konzultace, kde děti, které to potřebují, mohou práci plnit s pomocí učitele.
III. trojročí
Příprava práce pro děti
Snažíme se nabízet rozmanité činnosti, aby byli uspokojeni jak vědátoři a studijní typy, tak umělci a praktici. Děti dostávají vždy v pondělí zadanou práci na celý následující týden, a to ode všech učitelů v jednom nasdíleném dokumentu. Mohou si tak svou práci individuálně plánovat podle svého denního i týdenního režimu, které se v jednotlivých rodinách hodně liší. V průběhu týdne mohou děti svou práci kdykoliv konzultovat jak mailem, tak telefonicky nebo na online videokonferenci. Svou práci každý den zaznamenávají do pracovního deníku, který je stejně jako ostatní práce uložen na sdíleném disku a je přístupný učitelům všech oblastí. Na závěr týdne učitelé práci slovně ohodnotí, buď komentářem v samotné “odevzdané” práci nebo v pracovním deníku.Jak může vypadat zadání práce?
Potkáváme se
Sedmáci a osmáci se setkávají na ZOOMu na “elipsách”, na první jsme strávili více než hodinu a bylo nás až 46! Je to příležitost se vidět, slyšet, předat si organizační informace a říci si, jak se komu daří. Samozřejmě se v takto masovém měřítku nemohou dostat ke slovu všichni (a někteří ani nechtějí), takže je to jen jedna z variant potkávání. Kromě těchto hromadných setkání se uskutečnilo setkání pro ty, kteří si technicky nevěděli rady s orientací ve sdílených souborech, která je pro nás v současné době zásadní, konkrétní domluvené konzutace s jednotlivými učiteli, a třeba i setkání v “kuchyni”. To vzniklo jako reakce na nápad samotných dětí a věříme, že se stane velmi populárním :). Máme v plánu pravidelné časy na zoomu pro konzultace jednotlivých specialistů. Snažíme se najít způsoby komunikace pro všechny typy dětí. Jinak využíváme mail a sdílené dokumenty pro běžnou práci, na ně jsou úzce navázané komentáře a mailová komunikace týkající se učiva. S dětmi si telefonujeme, pokud mají jakýkoliv problém (ať už s technikou nebo s učivem, případně jestliže máme pocit, že kontakt a odezva z jejich strany je minimální), komunikujeme přes WhatsApp, SMS, … V některých případech (málo zpětné vazby, technické problémy, zájem z druhé strany) jsme samozřejmě v kontaktu i s rodiči. Každé společné setkání je velmi povzbuzující a těšíme se na něj! Deváťáci se setkávají na ZOOMu. Na 1. “elipse” se nás sešlo 19! Probrali jsme vše možné, co deváťáky v současné době trápí a zajímá. Což jsou hodně přijímací zkoušky na střední školu, omezení na jeden termín všechny nepříjemně zaskočilo. Abychom deváťáky v přípravě na přijímačky podpořili i na dálku, zkoušíme společné “přijímačky nanečisto” – učitel zadá test přes Google, doma si deváťáci samostatně test vyřeší (kdo chce, tak už i s časovým limitem) a na videokonferenci na ZOOMu pak řešení společně procházíme. Kromě toho ještě testujeme i prezentace nového učiva. A kdo má zájem, může využít i individuální konzultace/onlinesetkání. S některými dětmi si také telefonujeme- především s těmi, které nemohou být online nebo od kterých nemáme příliš mnoho zpětné vazby. Společné setkání, i když jen dálkově, je vždy velmi povzbuzující a nabíjející.
Angličtina
Práce ve třetím trojročí také vychází z principů práce ve škole.
Témata zadání často vycházejí ze současné situace, aby je adolescenti považovali pokud možno za smysluplná.
Noviny. které čekají na jméno a aktuality
Pro žáky z 3.trojročí učitelé připravilidalší zajímavou online aktivitu, zatím s názvem Noviny, které čekají na jméno. Do nich mohou kdykoli psát své příspěvky. Anotaci článku, který je zaujal, vlastní článek, doporučení knihy, filmu..Námětům se meze nekladou. Pro inspiraci vložila první anotaci učitelak Petra.Těšíme se na vaše další příspěvky a děkujeme za ty dosavadní!
Kuchyně doma
Vaří celé III. trojročí Monte
Vážení a milí,
poslední březnový den se rozjelo další zpestření domácího vězení pro děti a mnohdy i pro jejich rodiče. Tímto tvrzením nechci nijak snižovat potřebu být doma a tím společně čelit současné pandemii.
A právě proto se snažíme jakkoli pomoci zpestřit dětem jejich pobyt doma.
Michal H. přispěl tím, že virtuálně navázal na náš celoroční školní projekt Vaříme v 2. trojročí.
Děti se s Michalem poprvé sešli ve virtuální kuchyni v ZOOM a společně vařili bagetky s vegetariánským/masovým tataráčkem.
A povedlo se?
Koukněte na fotkách a videu, které pořídil Martin Albrecht, kterému děkujeme za technickou podporu.
Takže dalšímu vašení 3× nazdar, ať nám všem 2× týdně chutnají společně uvařené večeře.
Peče celé Monte
Všechny děti dostaly informaci od naší paní asistentky v tomto znění
Ahoj všichni,
ráda bych Vám zpestřila domácí výuku v karanténě. Často peču společně se svými dětmi Emmčou a Adamem. Věřím, že budete mít z pečení stejnou radost jako moje děti. Už se těším na fotky Vašich výtvorů a dobrot. Budu ráda za sdílení Vašich oblíbených receptů nebo nápadů. V případě potřeby poradím a pomůžu. Pište, volejte.
A jak to dopadlo, je vidět v albu