Spolek Montesori cesta

Sbor delegátů

Aktuality

Stanovy a výroční zprávy

Spolek Montessori Cesta navazuje na práci  Sdružení Montessori Modřany, které  vzniklo na podporu tříd pracujících metodou Montessori a jejich chodu jako dětské organizace. Život tříd je spojen s řadou aktivit, které přesahují rámec běžné základní školy. ZŠ a MŠ Na Beránku a její pan ředitel poskytují projektu rozvoji tříd pracujících metodou Montessori výraznou a nadstandarní podporu, to ale nic nemění na skutečnosti, že projekt počítá se spoluprací dalších subjektů – především rodičů dětí a dalších příznivců a sponzorů.

Nejvhodnějším způsobem, jak tyto aktivity zastřešit, je činnost sdružení (dnes nově spolku), tedy právnické osoby charakteru veřejně prospěšného spolku. Při zakládání jsme zvažovali, jaký charakter spolku je nejvhodnější. Výsledkem bylo rozhodnutí spolek koncipovat jako sdružení učitelů, rodičů a dalších dospělých osob, kteří mají zájem stát se aktivními účastníky činností spolku.

Škola vlastní plaketu Rodiče vítáni a pro všechny je spolupráce učitelů s rodiči nesmírně důležitá. 
Spolek založili učitelé a rodiče na podnět učitelů.
Budujeme fungující veřejnou Montessori devítiletku.
Podporujeme aktivity přesahující běžnou výuku na veřejné základní škole, zajišťujeme materiály a pomůcky potřebné pro výuku.
Budujeme přírodní zahradu a školní farmu.
Předáváme zkušenosti dalším inovativním školám, rodičům a zřizovatelům.
Tvoříme komunitu kolem školy, organizujeme kulturní, sportovní a vzdělávací akce.

Rodiče jsou školou informováni

  • rodiče ví na koho, kdy a jak se mají obrátit
  • rodiče mají snadno dostupné kontakty na vedení školy, třídního pedagoga a další klíčové osoby ve škole na webu školy, komunikační platformě školy
  • rodiče mají k dispozici web spolku – kontakty na třídní delegáty, zápisy ze setkání
  • zápis do prvních tříd je připraven s programem pro rodiče
  • možnost setkání s učitelem před a po výuce nebo v ranní kavárně deváťáků
  • posílány jsou pravidelné týdenní zprávy a k dispozici je sdílený kalendář
  • probíhají tripartity, třídní schůzky organizačně edukativní nebo individuální konzultace

Rodiče jsou zváni do školy

  • na pozorování
  • učitelé poznávají rodiny žáků
  • mohou se seznamovat první skupiny aktivních rodičů
  • škola rodičům ukazuje a vysvětluje metody výuky
  • na akce do školy, kde se s učiteli potkávají v neformálním prostředí:
    den otevřených dveří s besedou o fungování vzdělávacího programu
    adaptační pobyt dětí i s akcí pro rodiče
    náslech ve třídě – celodenní pobyt rodiče ve třídě svého dítěte
    rodičovský večer – ukázky výuky
    monte pomůcky a postupy
    setkání s absolventy školy
    prezentace závěrečných ročníkových prací

    Rodiče pomáhají plánovat akce

    Rodiče přestávají být pasivními příjemci, ale jsou zapojeni do organizace, přebírají zodpovědnost, stávají se součástí školní komunity. Pro zapojení rodičů je nutné pozvání ze strany školy a jasná pravidla.

    • Školní jarmark – rodiče s dětmi plánují akci pro veřejnost
    • Festival zdravé výživy
    • Besedy pro rodiče
    • Příměstské tábory
    • Pravidelné volnočasové aktivity  a kroužky
    • Jednorázové akce – divadlo, nedělní tělocvična, společné výlety
    • Brigády na školní zahradě, přípravný týden
    • Cirkus Happy Kids

    Rodiče společně plánují a rozhodují

    • podílení se na rozhodnutích
    • tvorba vize školy je společným dílem učitelů, rodičů a dětí
    • rozvojový plán školy vzniká za účasti vedení školy, pedagogů, rodičů a dětí
    • děti i rodiče se podílí na plánování společných aktivit 
    • 2x ročně třídní schůzky (volba delegáta třídy ve spolku)
    • 1x měsíčně setkání spolku
    • 1x ročně výjezd učitelů programu + vedení spolku – reflexe školního roku a společné plány na následující školní rok, vize rozvoje
    • 1x ročně setkání vedení školy a vedení spolku 
    • učitelský teambuilding 

    Rodiče se podílí na výuce

    • rodič se přímo podílí na výuce
    • rodič profík ve výuce
    • děti na praxi ve firmách u rodičů
    • rodiče se stávají asistenty/učiteli
    • rodiče jako lektoři volnočasových aktivit
    • stáže žáků ve firmách rodičů a  jejich zaměstnavatelů
    • rodiče jako odborní garanti závěrečných prací žáků  6. a 9. ročníku
    • bývalí žáci na praxi
    • rodiče, kteří řídí projekty ve výuce – zahrada, vaření, kavárna, elektromobil, školní farma
    • rodiče se stávají asistenty pedagogů a pedagogy

    Financování aktivit

    Finance na podporu výuky jsou získávány většinou z následujících zdrojů:

    • dary rodičů – měsíční dary na podporu konkrétních projektů, např. vaření, včelaření, nákup pomůcek, podpora asistentů, rodilý mluvčí, výuka venku, zahradní učitel, správce farmy atd.,
    • výtěžek cca 40 000,- Kč z jarmarků, které se vrací do projektů dětí,
    • dárcovské kampaně, např. nakopnime.cz na rodilého mluvčího nebo sbírka na opravu poničené slaměnné učebny,
    • podpora dobrovolníků, např. rodiče na brigádách, firemní teambuilding na školní zahradě, bývalí žáci atd.,
    • granty a dotace z MČ Praha 12, např. odbor životního prostředí, sport a volný čas, kultura; z MHMP, např. odbor  životního prostředí; Nadace Partnerství Zelené oázy atd.,
    • podpora od firem, např. IBM, ČEPS,
    • materiální pro školní zahradu od místních firem

    Kontaktujte nás