Zahrada je pro nás otevřenou venkovní učebnou, kde je prostor na chyby a děti mohou zkoušet, ověřovat v praxi, jak funguje praktický život. Zahrada je laboratoř, která není nikdy hotová, a děti mají dostatek prostoru ji stále vylepšovat a dotvářet.
Jednou z myšlenek Marie Montessori týkající se vzdělávání žáků nejen nad 12 let je propojení výuky s praktickým životem, konkrétně práce na farmě a zahradě.
Děti
- plánují stavby
- počítají, měří, převádějí jednotky
- píší a komunikují spolu i s veřejností
- řežou, brousí, vrtají, šroubují – staví ve velkém
- sázejí, plejí, okopávají, sklízejí, pečují
- vymýšlejí, realizují, udržují, opravují, upravují
- pohybují se v přirozeném prostředí venku
Podporujeme
- rozvoj ekologického myšlení
- rozvoj pracovních kompetencí
- rozvoj komunitního myšlení
- rozvoj polytechnických dovedností
- učení se v přírodě
- praktické využití znalostí z většiny oblastí výuky ve škole
- využití zahrady jako příklad dobré praxe pro ostatní školy
Cílem projektu přírodní zahrada v ZŠ Montessori je už od roku 2012/13
Využívat a přebudovávat část dříve nevyužívaného, zanedbaného a zpustlého školního pozemku v přírodní zahradu dle kritérií projektu „Přírodní zahrady bez hranic“ (www.prirodnizahrada.eu).
V rámci volnočasových aktivit zapojit do práce i zábavy děti, rodiče dětí, rodiny z okolí školy a další dobrovolníky.
Víme, že
- Ne všechny děti s nadšením počítají v lavici objem krychle či kvádru, ale pokud je třeba, dokážou určit, kolik kompostu bude potřeba pro jejich nový záhon
- Výklad o osmotických dějích v přírodě si asi zapamatuje málokdo, ale to, že po dešti popraskaly zralé třešně na stromě, děti nezapomenou
- Soustavné pozorování přírodních dějů v průběhu celého roku výrazně napomůže pochopení mnoha probíraných jevů z prvouky, přírodopisu, chemie i fyziky
- Důležitým pozitivním aspektem bude i nově získaná informovanost o ekologicky šetrném pěstitelství a výrobě biopotravin
Naše projekty
- Slaměná učebna je hotová a využíváme ji k výuce i při pořádání akcí
- Přírodní jezírko je nedílnou součástí zahradního biotopu
- Dřevěná lávka přes jezírko
- Dřevěné lavičky v zahradě
- Kompostovací záchod
- Kompost
- Čtverečkové záhony
- Kamenná bylinková spirála
- Včelstvo
- Maminčina zahrádka
- Vrbový tunel
- Venkovní jídelna
- Venkovní kuchyň
Na naší zahradě vzniklo díky skvělé spolupráci učitelů, dětí a jejich rodičů během roku 2015 jezírko.
Jeden z několika návrhů podoby jezírka vytvořených dětmi byl vybrán ve spolupráci s odborníkem Ekocentra Koniklec. Většinu přípravných prací i vlastní realizaci udělaly děti z 2. trojročí pod vedením třídní učitelky Mirky Kellovské za odborného vedení Jany Neumajerové. S těžkou prací při posledních zemních úpravách a pokládání fólie pomohli starší spolužáci z 3. trojročí se svým učitelem Michalem Hammerem. Podrobného průvodce stavbou jezírka pro vás připravili žáci a učitelé naší školy pod vedením Mgr. Martiny Jesenské. O výhodách jezírka a úskalích při jeho stavbě se dozvíte v elektronickém manuálu stavby jezírka, který vznikl v rámci projektu „Počítáme s vodou“. Průvodce je mimo jiné také slovním komentářem dokumentárního filmu o vzniku jezírka. Stavba jezírka byla součástí Montessori výuky při tvorbě přírodní zahrady.
Projekt počítáme s vodou
Manuál stavby jezírka
Program Montessori získal plaketu
„Přírodní zahrada“
jako první základní škola na území hlavního města Prahy.
