Přírodní zahrada

Zahrada je pro nás otevřenou venkovní učebnou, kde je prostor na chyby a děti mohou zkoušet, ověřovat v praxi, jak funguje praktický život. Zahrada je laboratoř, která není nikdy hotová, a děti mají dostatek prostoru ji stále vylepšovat a dotvářet.

Jednou z myšlenek Marie Montessori týkající se vzdělávání žáků nejen nad 12 let je propojení výuky s praktickým životem, konkrétně práce na farmě a zahradě.

Děti

  • plánují stavby
  • počítají, měří, převádějí jednotky
  • píší a komunikují spolu i s veřejností
  • řežou, brousí, vrtají, šroubují – staví ve velkém
  • sázejí, plejí, okopávají, sklízejí, pečují
  • vymýšlejí, realizují, udržují, opravují, upravují
  • pohybují se v přirozeném prostředí venku

Podporujeme

  • rozvoj ekologického myšlení
  • rozvoj pracovních kompetencí
  • rozvoj komunitního myšlení
  • rozvoj polytechnických dovedností
  • učení se v přírodě
  • praktické využití znalostí z většiny oblastí výuky ve škole
  • využití zahrady jako příklad dobré praxe pro ostatní školy

Cílem projektu přírodní zahrada v ZŠ Montessori je už od roku 2012/13

Využívat a přebudovávat část dříve nevyužívaného, zanedbaného a zpustlého školního pozemku v přírodní zahradu dle kritérií projektu „Přírodní zahrady bez hranic“ (www.prirodnizahrada.eu).
V rámci volnočasových aktivit zapojit do práce i zábavy děti, rodiče dětí, rodiny z okolí školy a další dobrovolníky.

Víme, že

  • Ne všechny děti s nadšením počítají v lavici objem krychle či kvádru, ale pokud je třeba, dokážou určit, kolik kompostu bude potřeba pro jejich nový záhon 
  • Výklad o osmotických dějích v přírodě si asi zapamatuje málokdo, ale to, že po dešti popraskaly zralé třešně na stromě, děti nezapomenou  
  • Soustavné pozorování přírodních dějů v průběhu celého roku výrazně napomůže pochopení mnoha probíraných jevů z prvouky, přírodopisu, chemie i fyziky 
  • Důležitým pozitivním aspektem bude i nově získaná informovanost o ekologicky šetrném pěstitelství a výrobě biopotravin

Naše projekty

  • Slaměná učebna je hotová a využíváme ji k výuce i při pořádání akcí
  • Přírodní jezírko je nedílnou součástí zahradního biotopu
  • Dřevěná lávka přes jezírko
  • Dřevěné lavičky v zahradě
  • Kompostovací záchod
  • Kompost
  • Čtverečkové záhony
  • Kamenná bylinková spirála
  • Včelstvo
  • Maminčina zahrádka
  • Vrbový tunel
  • Venkovní jídelna
  • Venkovní kuchyň

Na naší zahradě vzniklo díky skvělé spolupráci učitelů, dětí a jejich rodičů během roku 2015 jezírko.

Jeden z něko­lika návrhů podoby jezírka vytvořených dětmi byl vybrán ve spolu­práci s odbor­níkem Ekocentra Koniklec. Většinu přípravných prací i vlastní realizaci udělaly děti z 2. trojročí pod vedením třídní učitelky Mirky Kellovské za odborného vedení Jany Neumajerové. S těžkou prací při posledních zemních úpravách a pokládání fólie pomohli starší spolužáci z 3. trojročí se svým učitelem Michalem Hammerem. Podrob­ného průvodce stavbou jezírka pro vás připra­vili žáci a učitelé naší školy pod vedením Mgr. Martiny Jesenské. O výho­dách jezírka a úska­lích při jeho stavbě se dozvíte v elek­tro­nickém manuálu stavby jezírka, který vznikl v rámci projektu „Počítáme s vodou“. Průvodce je mimo jiné také slovním komentářem doku­men­tár­ního filmu o vzniku jezírka. Stavba jezírka byla součástí Montes­sori výuky při tvorbě přírodní zahrady.

Projekt počítáme s vodou

Manuál stavby jezírka

Program Montessori získal plaketu
„Přírodní zahrada“
jako první základní škola na území hlavního města Prahy.