Výměnný pobyt

Ve školním roce 2018-19 se uskutečnil první výměnný pobyt s německou Montessori-Schulle v Geisenhausenu. Od té doby se studentská výměna uskutečnila již několikrát a díky přetrvávajícímu zájmu obou škol se ji podařilo obnovit i po pauze způsobené covidem. Do výměny se mohou dobrovolně zapojit žáci třetího trojročí. Je pro ně skvělou příležitostí vykročit ze své komfortní zóny a vyzkoušet si něco úplně nového. Komunikačním jazykem je angličtina, aby studenti obou škol používali jazyk, který není jejich mateřský.

Jak to probíhá?

Výměna studentů trvá 10 dní. Na podzim přijíždějí do Prahy studenti z Německa se svými učiteli. Jsou ubytovaní v rodinách, které pro ně chystají víkendový program a program na dobu po vyučování. Pro rodiny je to skvělá příležitost společně si naplánovat a užít zajímavé aktivity a strávit čas společně. I v rodinách se hodně  mluví anglicky, návrat po škole domů tedy vlastně není úplně odpočinkem. Velkou část programu pro své výměnné studenty plánují děti samy, mnohé se tak třeba poprvé vypraví MHD do centra Prahy.

Jak se žije v Geisenhausenu?

Během jarního pobytu v Německu jsou naši studenti ubytovaní v německých rodinách. Protože Geisenhausen je opravdu malé městečko, stává se, že české děti musí do školy dojíždět i z velké dálky, bydlí na farmách v okolí a poznávají úplně jinou kulturu a zkušenosti. Někteří například poprvé v životě jeli na koni nebo řídili traktor. Přes den chodí české děti do školy, kde je pro ně přichystaný program – někdy společné výlety, někdy jsou zapojeny do běžného chodu německé školy. Mohou si tak porovnat a uvědomit, jak to chodí na jiné Montessori škole.

Jaké jsou dojmy po návratu?

Účast na výměnném pobytu bývá pro některé žáky náročná. Řada z nich má před přihlášením do projektu obavy, zda vše zvládnou, zda se dorozumí, zda vydrží 10 dní v úplně cizí rodině… Nakonec si však většina dětí odnáší nezapomenutelné zážitky, nové přátele a cenné zkušenosti, které jim pomáhají v dalším osobním rozvoji. To potvrzují i následující autentické dojmy našich dětí po skončení pobytu:

  • Začala jsem víc přemýšlet v angličtině, začala jsem v ní psát příběhy. Vytvořila jsem si plán, jak se budu učit anglicky
  • Přestala jsem se stydět a angličtina mě docela baví. Začala jsem anglicky myslet.
  • Občas jsem něco chtěla říct kamarádce ve škole a omylem jsem na ni začala mluvit anglicky. To mi přišlo vtipný.
  • Celý to bylo fajn.
  • Celé dva týdny byl jeden velký nejlepší zážitek.
  • Pobyt mi ukázal, že děti po celém světě jsou stejné.
  • Užila jsem si skvělých lidí a naučila se něco nového.
  • Poznala jsem nová německá slova a nové hry.
  • Zjistil jsem, že bych se chtěl naučit německy.
  • Dozvěděla jsem se o sobě, že se dokážu bavit vcelku s každým.
  • Uvědomila jsem si, jak těžké je komunikovat celý den v angličtině.
  • Umím připravit svačinu pro dva pod 3 minuty.
  • Nejlepší bylo, když už jsme si rozuměly natolik, že jsme se spolu doma i smály.
  • Nejlepší bylo, když jsme všichni v pokoji hráli polštářovou bitvu a všichni jsme se smáli na celé kolo.
  • Nejlepší byly společné mimoškolní aktivity, protože to byla největší možnost si popovídat a něco se o nich dozvědět.
  • Překvapilo mě, jak jsme po necelých dvou týdnech byli smutní, když jsme Němce vyprovázeli na vlak.
  • Tenhle výměnný pobyt byl nejlepší “školní akce” vůbec. Moc se mi to líbilo a už se moc těším, až my pojedeme do Německa.