Montessori pedagogika
Maria Montessori
„V okamžiku, kdy dítě udělá první krok, ocitá se na vyšším stupni interakce. Neustále se snaží svou nezávislost rozšířit. Chce všechno dělat samo… Jeho snahy jsou tak energické, že naší obvyklou reakcí je jejich zabrždění. Bohužel, pokud toto děláme, nebrzdíme dítě, ale samu přírodu, protože vůle dítěte sleduje vůli přírody a řídí se jejími zákony.“
Vědecká pozorování zjistila, že vzdělání není to, co dává učitel, vzdělání je přirozený proces spontánního rozvoje lidské osobnosti a je získán bez poslechu slov, ale díky vlastní zkušenosti ve vnějším světě. Úkolem učitele je připravit řadu učebních materiálů ve speciálním vzdělávacím prostředí a pak opustit obsesivní intervence. Učitelé mohou pomoci jen skvělé práci, která se děje uvnitř, protože sloužící pomáhají pánovi. Tímto způsobem budou svědky rozvíjející se lidské duše a vznik nového člověka, který nebude pasivním pozorovatelem života, ale bude mít jasnou vizi, jak řídit a formovat budoucnost lidské společnosti.
Ve škole probíhá vzájemné učení dospělých a dětí
DÍTĚ
- se učí v prostředí zaměřeném na ně samotné
- se učí v uspořádaném a připraveném prostředí
- se učí všemi smysly
- se učí svým vlastním tempem
- se učí od konkrétního k abstraktnímu
- se učí spontánně bez velkého úsilí
- se učí nové po zvládnutí předchozího
- získává větší úctu a důvěru k sobě samému
- rozvíjí úctu k druhým a k okolnímu světu
- získává jistotu v orientaci v prostředí
- stává se soběstačným a nezávislým
- stává se učiteli partnerem
- učí se sebehodnocení, není závislé na pochvale nebo trestu
- učí se dobrým způsobům při společenském styku
- učí se tichosti a koncentraci na práci
- učí se kázni při neřízených činnostech
- učí se udržovat uspořádané prostředí kolem sebe
UČITEL
- je dítěti rádcem
- musí mít výbornou pozorovací schopnost
- musí umět nabídnout dítěti odpovídající aktivitu
- musí dítě aktivizovat, motivovat
- pozitivně hodnotí
- stále se vzdělává
- vede děti k lásce ke škole, k lidem, ke společnosti
- tvoří pozitivní klima třídy
- musí dokázat komunikovat s rodiči kdykoli je třeba
- chápe Montessori metodu jako cestu a je přesvědčený o její správnosti
- rozumí vývojovým stadiím dítěte a nabízí mu odpovídající činnosti a aktivity
- je schopen pracovat v týmu
Děti se do školy těší

31. srpna 1870
6. května 1952
Maria Montessori byla všestranná italská lékařka, pedagožka, filozofka a vědkyně. Je známa především svými novými pedagogickými metodami.
přečtěte si více…