ZŠ Montessori v Praze 12 je veřejná základní škola, která využívá několik pater v jednom křídle budovy a další společné prostory sdílené se ZŠ Na Beránku.

KDE SÍDLÍME A KDO JSME

Od 1. 9. 2024 je Základní škola Montessori v Praze 12, příspěvková organizace, zapsána do rejstříku škol a školských zařízení s kapacitou 360 žáků v základním vzdělávání a 120 žáků ve školní družině.

Podle principů Montessori pedagogiky jsme začali v Základní a mateřské škole Na Beránku pracovat ve školním roce 2005/06, tehdy jen na 1. stupni. Jsme první školou v České republice, která ve školním roce 2012/13 otevřela v programu Montessori 6. ročník na 2. stupni. Od školního roku 2019/20 studují naši žáci na středních školách, o čtyři roky později na školách vysokých. V roce 2022/23 promovali první absolventi 1. stupně ZŠ v magisterském studiu na vysokých školách.

Program je otevřený i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.

Život tříd je spojen s řadou mimoškolních aktivit. Velkou podporu poskytoval programu ředitel školy Mgr. Jiří Soukup a spolek rodičů Montessori cesta z.s. Pracujeme podle školního vzdělávacího programu Cesta Montessori, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu RVP ZV. Velký důraz klademe na rozvíjení klíčových kompetencí a měkkých dovedností, matematické, čtenářské, digitální a finanční gramotnosti, tzn. všech dovedností potřebných k životu v současné společnosti.

náš příběh

Už na přelomu tisíciletí chtěli rodiče, paní ředitelka a učitelky v Montessori mateřské škole v Modřanech umožnit dětem vzdělávat se podle principů Marie Montessori dále. Čas dozrál teprve koncem roku 2004. Myšlenka otevřít program Montessori v některé z modřanských škol se obětavou prací učitelů a rodičů ve sdružení Montessori Modřany stala skutečností. V Základní škole Na Beránku se podařilo najít vedení školy nakloněné Montessori programu. Tehdy podpořil otevření 1. třídy pan ředitel PaedDr. Vladimír Cícha a věkově homogenní skupinu prvňáčků si vzala pod svá křídla Mgr. Jana Sokolová.

spolupracujeme,
nejsme v tom sami

 

Od prvních krůčků až doposud velmi úzce spolupracujeme s Montessori programem v ZŠ Kladno, Vzdělávacím Montessori střediskem v Bieberkoru a Základní školou v Postupimi, Geisenhausenu v Bavorsku, se vzdělávací organizací Erudio Montessori s.r.o., s organizací Učitel naživo a Ředitel naživo a mnoha dalšími. I nyní se od sebe vzájemně učíme a podporujeme se výměnnými stážemi učitelů i dětí, vzdělávacími akcemi, hospitacemi, ale i „pouhým“ sdílením zkušeností. Do školy jezdí každý rok kolem 150 učitelů z celé ČR čerpat zkušenosti a nápady na inovaci ve své výuce, a my touto cestou děkujeme za zájem o naši práci.

Zvláštní díky za rady a podporu si zaslouží pan Claus-Dieter Kaul, celosvětově známý propagátor celostního učení a inovátor ve školství, častý supervizor v programu Montessori Na Beránku, který stál u úplného zrodu myšlenky s výukou Na Beránku začít.

Přelomové roky montessori cesty

2004 Velká touha a potřeba rodičů po možnosti pokračovat po školce v základní škole

2004 Návštěva Základní MOntessori školy ve švýcarském Lucernu

2004/5 hledání podpory u vedení školy v Praze 12

2005 založení občanského sdružení rodičů na podporu výuky Montessori

2005/6 otevření první třídy v ZŠ Na Beránku

2010 návštěva Montessori školy v německém Limbachu, seznámení se  s prací v trojročí

2011 věkově homogenní třídy se mění na trojročí – věkově smíšené skupiny

2011 absolvování kurzů v bavorském Tegernsee a seznamování se s organizací 2. stupně v programu Montessori

2012/13 otevření prvního 6. ročníku na 2. stupni

2013 absolvování kurzu pro 2. stupeň v německé Montessori základní škole v Postupimi

2013 zahájení projektu Přírodní zahrada

2014/15 zahájení projektu Děti Země podle paní Marie Montessori na 2. stupni

2016/17 první absolventi Montessori devítiletky odchází na střední školy

2018/19 začínají výměnné pobyty dětí mezi Montessori v ZŠ Na Beránku a Montessori ZŠ Gaisenhausen

2019/20 absolventi Montessori programu na Beránku do 9. ročníku maturují

2022/23 absolventi Montessori programu v ZŠ Na Beránku promují na VŠ

2024/25 Základní škola Montessori v Praze 12, příspěvková organizace – samostatný právní subjekt

i. trojročí

„Vypadá to, že děti si jen hrají s korálky, ale ony velmi vážně a zaujatě počítají. Vypadá to, že děti jen tak řádí na zahradě, ale ony se s obrovskou chutí učí být a vyjít spolu.“

PODPORUJEME A ROZVÍJÍME

  • radost z poznávání
  • učení se všemi smysly
  • objevování prostřednictvím „hry“
  • navázání spolupráce s rodinou
  • partnerství dítě – rodič – učitel
  • přirozené přijímání odlišností
  • specifické potřeby dětí
  • umění přijímat a dávat zpětnou vazbu
  • pohyb a častý pobyt venku

II. trojročí

Hlavním cílem je převést dítě co nejpřirozeněji, v bezpečném prostředí a s podporou dospělého z fáze „Pečuji o tebe a pomáhám ti“ do fáze „Zvládáš o sebe pečovat sám a zvládneš si o pomoc říci sám“.

PODPORUJEME A ROZVÍJÍME

  • zodpovědnost za svá rozhodnutí
  • samostatnost v rozhodování
  • vzájemný respekt
  • sebedůvěru ve smíšené skupině
  • spolupráci ve větších skupinách
  • zapojení se do práce s více učiteli specialisty
  • radost z poznávání a překonávání překážek
  • samostatnost v hledání řešení
  • pobyt venku a práci na zahradě

iii. trojročí

Naším cílem je podporovat dospívající, budovat jejich sebedůvěru a zprostředkovávat jim zkušenosti, jak si poradit se světem, aby se  nebáli vstoupit samostatně do života. Snažíme se dospívající připravit na to, že v životě mohou dělat chyby, učit je využívat potenciál týmu a umět si říct o pomoc.

VYTVÁŘÍME DOSPÍVAJÍCÍM BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ PRO TO, ABY MOHLI A UČILI SE

  • o sebe pečovat
  • být zodpovědní za své jednání a přijímat přirozené důsledky
  • překonávat obavy a strachy
  • mohli a dokázali sdílet své nejistoty v bezpečném prostředí
  • s důvěrou si říci o radu a pomoc
  • poznat své silné stránky a nebát se je využít
  • být si vědomi svých slabých stránek
  • využívat velký prostor
  • pečovat a rozvíjet vztahy mezi sebou
  • se učit být trpěliví a klidní
  • zažívat velké výzvy, smysluplné projekty a hluboké zážitky
  • využívat různé formy sebevyjádření
  • na odborné předměty využívat odborníky
  • spoluurčovat obsah učiva
  • prezentovat výsledky své práce nejen před spolužáky
  • dostávat formativní zpětnou vazbu
  • se podílet na svém hodnocení
  • spoluutvářet a být zodpovědný za prostředí, ve kterém žijí a učí se
  • být příkladem a vzorem pro mladší spolužáky
  • žít v partnerském prostředí s učiteli