O škole
KDE SÍDLÍME A KDO JSME
Podle principů Montessori pedagogiky jsme začali v Základní a mateřské škole Na Beránku pracovat ve školním roce 2005/06, tehdy jen na 1. stupni. Jsme první školou v České republice, která ve školním roce 2012/13 otevřela v programu Montessri 6. ročník na 2. stupni. Ve školním roce 2019/20 studují tito žáci v maturitním ročníku středních škol. Program je otevřený i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Život tříd je spojen s řadou mimoškolních aktivit. Velkou podporu poskytuje programu ředitel školy Mgr. Jiří Soukup a spolek rodičů Montessori cesta z.s. Pracujeme podle školního vzdělávacího programu Cesta Montessori, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu RVP ZV. Velký důraz klademe na rozvíjení klíčových kompetencí, tzn. všech dovedností potřebných k životu v současné společnosti.
historie školy
NÁŠ PŘÍBĚH
Už na přelomu tisíciletí chtěli rodiče, paní ředitelka a učitelky v Montessori mateřské škole v Modřanech umožnit dětem vzdělávat se podle principů Marie Montessori dále. Čas dozrál teprve koncem roku 2004. Myšlenka otevřít program Montessori v některé z modřanských škol se obětavou prací učitelů a rodičů ve sdružení Montessori Modřany se stala skutečností. Podařilo se najít vedení školy nakloněné Montessori programu. Tehdy podpořil otevření 1. třídy pan ředitel PaeDr. Vladimír Cícha a věkově homogenní skupinu prvňáčků si vzala pod svá křídla Mgr. Jana Sokolová.
spolupracujeme
nejsme v tom sami
Od prvních krůčků až doposud velmi úzce spolupracujeme s Montessori programem v ZŠ Kladno, Vzdělávacím Montessori střediskem v Bieberkoru a Základní školou v Postupimi a Geisenhausenu v Bavorsku. I nyní se od sebe vzájemně velmi učíme a podporujeme se výměnnými stážemi učitelů i dětí, vzdělávacím akcemi, hospitacemi ale i „pouhým“ sdílením zkušeností.
Velké díky za rady a podporu si zaslouží pan Claus Dieter Kaul, celosvětově známý propagátor celostního učení a inovátor ve školství, častý supervizor v programu Montessori Na Beránku.
Velké díky za rady a podporu si zaslouží pan Claus Dieter Kaul, celosvětově známý propagátor celostního učení a inovátor ve školství, častý supervizor v programu Montessori Na Beránku.
naše přelomové roky
naše cesta montessori
2004 | velká touha a potřeba rodičů po možnosti pokračovat po školce v základní škole |
2004 | návštěva Základní Montessori školy ve švýcarském Lucernu |
2004-05 | hledání podpory u vedení škol v Praze 12 |
2005 | založení občanského sdružení rodičů na podporu výuky Montessori Modřany |
2005-06 | otevření první třídy v ZŠ Na Beránku |
2010 | návštěva Montessori školy v německém Limbachu, seznámení se s prací v trojročí |
2011 | věkově homogenní třídy se mění na trojročí – věkově smíšené skupiny |
2011 | absolvování kurzů v bavorském Tegernsee a seznamování se s organizací 2. stupně v programu Montessori |
2012-13 | otevření prvního 6. ročníku na 2. stupni |
2013 | absolvování kurzu pro 2. stupeň v německé Montessori základní škole v Postupimi |
2013 | zahájení projektu Přírodní zahrada |
2014-15 | zahájení projektu Děti Země podle paní Marie Montessori na 2. stupni |
2016-17 | první absolventi Montessori devítiletky odchází na střední školy |
2017-18 | absolventi Montessori programu na Beránku do 5. ročníku maturují a odcházejí na vysoké školy |
2018-19 | začínají výměnné pobyty dětí mezi Montessori v ZŠ Na Beránku a Montessori ZŠ Gaisenhausen |
2019-20 | absolventi Montessori programu na Beránku do 9. ročníku maturují |
I. trojročí
„Vypadá to, že děti si jen hrají s korálky, ale ony velmi vážně a zaujatě počítají. Vypadá to, že děti jen tak řádí na zahradě, ale ony se s obrovskou chutí učí být a vyjít spolu.“
Podporujeme a rozvíjíme
-
radost z poznávání
-
učení se všemi smysly
-
objevování prostřednictvím „hry“
-
navázání spolupráce s rodinou
-
partnerství dítě – rodič – učitel
-
přirozené přijímání odlišností
-
specifické potřeby dětí
-
umění přijímat a dávat zpětnou vazbu
-
pohyb a častý pobyt venku
II. trojročí
Hlavním cílem je převést dítě co nejpřirozeněji, v bezpečném prostředí a s podporou dospělého z fáze „Pečuji o tebe a pomáhám ti“ do fáze „Zvládáš o sebe pečovat sám a zvládneš si o pomoc říci sám“.
Podporujeme a rozvíjíme
-
zodpovědnost za svá rozhodnutí
-
samostatnost v rozhodování
-
vzájemný respekt
-
sebedůvěru ve smíšené skupině
-
spolupráci ve větších skupinách
-
zapojení se do práce s více učiteli specialisty
-
radost z poznávání a překonávání překážek
-
samostatnost v hledání řešení
-
pobyt venku a práci na zahradě
III. trojročí
Naším cílem je podporovat dospívající, budovat jejich sebedůvěru a zprostředkovávat jim zkušenosti, jak si poradit se světem, aby se nebáli vstoupit samostatně do života. Snažíme se dospívající připravit na to, že v životě mohou dělat chyby, učit je využívat potenciál týmu a umět si říct o pomoc.
Vytváříme dospívajícím bezpečné prostředí pro to, aby mohli a učili se
-
o sebe pečovat
-
být zodpovědní za své jednání a přijímat přirozené důsledky
-
překonávat obavy a strachy
-
mohli a dokázali sdílet své nejistoty v bezpečném prostředí
-
s důvěrou si říci o radu a pomoc
-
poznat své silné stránky a nebát se je využít
-
být si vědomi svých slabých stránek
-
využívat velký prostor
-
pečovat a rozvíjet vztahy mezi sebou
-
se učit být trpěliví a klidní
-
zažívat velké výzvy, smysluplné projekty a hluboké zážitky
-
využívat různé formy sebevyjádření
-
na odborné předměty využívat odborníky
-
spoluurčovat obsah učiva
-
prezentovat výsledky své práce nejen před spolužáky
-
dostávat formativní zpětnou vazbu
-
se podílet na svém hodnocení
-
spoluutvářet a být zodpovědný za prostředí, ve kterém žijí a učí se
-
být příkladem a vzorem pro mladší spolužáky
-
žít v partnerském prostředí s učiteli