Kdo jsme
KDE SÍDLÍME A KDO JSME
Od 1. 9. 2024 je Základní škola Montessori v Praze 12, příspěvková organizace, zapsána do rejstříku škol a školských zařízení s kapacitou 360 žáků v základním vzdělávání a 120 žáků ve školní družině.
Podle principů Montessori pedagogiky jsme začali v Základní a mateřské škole Na Beránku pracovat ve školním roce 2005/06, tehdy jen na 1. stupni. Jsme první školou v České republice, která ve školním roce 2012/13 otevřela v programu Montessori 6. ročník na 2. stupni. Od školního roku 2019/20 studují naši žáci na středních školách, o čtyři roky později na školách vysokých. V roce 2022/23 promovali první absolventi 1. stupně ZŠ v magisterském studiu na vysokých školách.
Program je otevřený i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Život tříd je spojen s řadou mimoškolních aktivit. Velkou podporu poskytoval programu ředitel školy Mgr. Jiří Soukup a spolek rodičů Montessori cesta z.s. Pracujeme podle školního vzdělávacího programu Cesta Montessori, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu RVP ZV. Velký důraz klademe na rozvíjení klíčových kompetencí a měkkých dovedností, matematické, čtenářské, digitální a finanční gramotnosti, tzn. všech dovedností potřebných k životu v současné společnosti.
náš příběh
Už na přelomu tisíciletí chtěli rodiče, paní ředitelka a učitelky v Montessori mateřské škole v Modřanech umožnit dětem vzdělávat se podle principů Marie Montessori dále. Čas dozrál teprve koncem roku 2004. Myšlenka otevřít program Montessori v některé z modřanských škol se obětavou prací učitelů a rodičů ve sdružení Montessori Modřany stala skutečností. V Základní škole Na Beránku se podařilo najít vedení školy nakloněné Montessori programu. Tehdy podpořil otevření 1. třídy pan ředitel PaedDr. Vladimír Cícha a věkově homogenní skupinu prvňáčků si vzala pod svá křídla Mgr. Jana Sokolová.
spolupracujeme,
nejsme v tom sami
Od prvních krůčků až doposud velmi úzce spolupracujeme s Montessori programem v ZŠ Kladno, Vzdělávacím Montessori střediskem v Bieberkoru a Základní školou v Postupimi, Geisenhausenu v Bavorsku, se vzdělávací organizací Erudio Montessori s.r.o., s organizací Učitel naživo a Ředitel naživo a mnoha dalšími. I nyní se od sebe vzájemně učíme a podporujeme se výměnnými stážemi učitelů i dětí, vzdělávacími akcemi, hospitacemi, ale i „pouhým“ sdílením zkušeností. Do školy jezdí každý rok kolem 150 učitelů z celé ČR čerpat zkušenosti a nápady na inovaci ve své výuce, a my touto cestou děkujeme za zájem o naši práci.
Zvláštní díky za rady a podporu si zaslouží pan Claus-Dieter Kaul, celosvětově známý propagátor celostního učení a inovátor ve školství, častý supervizor v programu Montessori Na Beránku, který stál u úplného zrodu myšlenky s výukou Na Beránku začít.
Přelomové roky montessori cesty
2004 Velká touha a potřeba rodičů po možnosti pokračovat po školce v základní škole
2004 Návštěva Základní MOntessori školy ve švýcarském Lucernu
2004/5 hledání podpory u vedení školy v Praze 12
2005 založení občanského sdružení rodičů na podporu výuky Montessori
2005/6 otevření první třídy v ZŠ Na Beránku
2010 návštěva Montessori školy v německém Limbachu, seznámení se s prací v trojročí
2011 věkově homogenní třídy se mění na trojročí – věkově smíšené skupiny
2011 absolvování kurzů v bavorském Tegernsee a seznamování se s organizací 2. stupně v programu Montessori
2012/13 otevření prvního 6. ročníku na 2. stupni
2013 absolvování kurzu pro 2. stupeň v německé Montessori základní škole v Postupimi
2013 zahájení projektu Přírodní zahrada
2014/15 zahájení projektu Děti Země podle paní Marie Montessori na 2. stupni
2016/17 první absolventi Montessori devítiletky odchází na střední školy
2018/19 začínají výměnné pobyty dětí mezi Montessori v ZŠ Na Beránku a Montessori ZŠ Gaisenhausen
2019/20 absolventi Montessori programu na Beránku do 9. ročníku maturují
2022/23 absolventi Montessori programu v ZŠ Na Beránku promují na VŠ
2024/25 Základní škola Montessori v Praze 12, příspěvková organizace – samostatný právní subjekt
i. trojročí
„Vypadá to, že děti si jen hrají s korálky, ale ony velmi vážně a zaujatě počítají. Vypadá to, že děti jen tak řádí na zahradě, ale ony se s obrovskou chutí učí být a vyjít spolu.“
PODPORUJEME A ROZVÍJÍME
- radost z poznávání
- učení se všemi smysly
- objevování prostřednictvím „hry“
- navázání spolupráce s rodinou
- partnerství dítě – rodič – učitel
- přirozené přijímání odlišností
- specifické potřeby dětí
- umění přijímat a dávat zpětnou vazbu
- pohyb a častý pobyt venku
II. trojročí
Hlavním cílem je převést dítě co nejpřirozeněji, v bezpečném prostředí a s podporou dospělého z fáze „Pečuji o tebe a pomáhám ti“ do fáze „Zvládáš o sebe pečovat sám a zvládneš si o pomoc říci sám“.
PODPORUJEME A ROZVÍJÍME
- zodpovědnost za svá rozhodnutí
- samostatnost v rozhodování
- vzájemný respekt
- sebedůvěru ve smíšené skupině
- spolupráci ve větších skupinách
- zapojení se do práce s více učiteli specialisty
- radost z poznávání a překonávání překážek
- samostatnost v hledání řešení
- pobyt venku a práci na zahradě
iii. trojročí
Naším cílem je podporovat dospívající, budovat jejich sebedůvěru a zprostředkovávat jim zkušenosti, jak si poradit se světem, aby se nebáli vstoupit samostatně do života. Snažíme se dospívající připravit na to, že v životě mohou dělat chyby, učit je využívat potenciál týmu a umět si říct o pomoc.
VYTVÁŘÍME DOSPÍVAJÍCÍM BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ PRO TO, ABY MOHLI A UČILI SE
- o sebe pečovat
- být zodpovědní za své jednání a přijímat přirozené důsledky
- překonávat obavy a strachy
- mohli a dokázali sdílet své nejistoty v bezpečném prostředí
- s důvěrou si říci o radu a pomoc
- poznat své silné stránky a nebát se je využít
- být si vědomi svých slabých stránek
- využívat velký prostor
- pečovat a rozvíjet vztahy mezi sebou
- se učit být trpěliví a klidní
- zažívat velké výzvy, smysluplné projekty a hluboké zážitky
- využívat různé formy sebevyjádření
- na odborné předměty využívat odborníky
- spoluurčovat obsah učiva
- prezentovat výsledky své práce nejen před spolužáky
- dostávat formativní zpětnou vazbu
- se podílet na svém hodnocení
- spoluutvářet a být zodpovědný za prostředí, ve kterém žijí a učí se
- být příkladem a vzorem pro mladší spolužáky
- žít v partnerském prostředí s učiteli