„V zemi jsou naše kořeny. Děti se musí naučit cítit a žít v souladu se Zemí.“
Maria Montessori
Na školní zahradě realizujeme jednak celoroční zahradnické praktikum, tedy dílčí projekty, které zahradu proměňují v připravené prostředí pro výuku, hru i relaxaci. Probíhá zde i k badatelský způsobu výuky přírodních věd a dalších oblastí, tedy reálné učení venku.
Zahradnické praktikum je ideální propojení praxe s vědomostmi a dovednostmi, ale i senzomotorické učení, smyslové vnímání, fyzická aktivita a rozvoj motoriky. To vše směřuje k lepšímu pochopení učiva, k zodpovědnosti, péči o sebe, posilování vztahů a spolupráce, ale i k vnímání blízkého okolí.
Pobyt venku přináší v neposlední řadě i zklidnění a psychickou pohodu.
Pečujeme o zahradu a její zázemí
Největší “stavební boom” už máme na školní zahradě za sebou. Hotové je přírodní jezírko s pozorovatelnou, dostavěná je venkovní kuchyně, hliněná pec i jídelna – učebna, slaměno hliněná kruhová učebna je plně vybavená a je využívaná téměř denně k výuce. Vyvýšené záhony a skleník jsou pravidelně osázeny a sklízeny. O včely pečuje včelařský kroužek. Nově vzniklá blátivá kuchyňka slouží nejmenším k vaření z bláta. Momentálně plánujeme s žáky výstavbu nové bylinkové spirály a dokončení stínící pergoly za jezírkem. Líbila by se nám také kuličková dráha, domečky k relaxaci a prolézačka pro hry.
Postupně si stávající prvky žádají údržbu a opravy. Všichni, kdo mají zájem, se tak mohou na zahradě učit mnoho nových dovedností, a to od těch “měkkých”, jakými jsou spolupráce, vyjednávání, plánování prací až po počítání finančního rozpočtu a praktickou činnosti s různorodým nářadím.
Projektová výuka na školní, přírodní zahradě je v souladu s idejemi Marie Montessori. Zároveň navazuje na aktuální výzkum v oblasti psychického zdraví, kdy příroda je neustálou ukázkou odolnosti v praxi. Posiluje důvěru v to, že i malé začátky a křehké snahy mohou vést k významným a pozitivním změnám. A naděje, ta je úzce spojená s odolností.
Rachel Kaplan
Učení venku navazuje na témata probíraná ve třídách – rostliny, ptáci, lidské tělo, voda, půda, ekologická témata…, ale i český jazyk, matematika, chemie či fyzika.
Učení venku v přirozeném a připraveném prostředí umožňuje poznávání skrze všechny smysly a v pohybu. Učení dětí se na zahradě tak může opřít o další zkušenosti a souvislosti.
Děti se venku na zahradě nemusí jen učit dovednostem a vědomostem, tráví tu formou volné hry přestávky a odpoledne je zahrada zázemím pro družinu či odpolední kroužky.
Naše školní zahrada umožňuje také spolupráci v rámci komunity. Zahrada je sdílený prostor, ve kterém škola společně se spolkem rodičů pořádá různé akce, potkává se a učí se budovat v dnešní době tolik důležité společenství lidí se stejným cílem, vést děti k radosti z učení venku.
