Podzimní měsíce na školní zahradě plynuly zejména v rytmu úklidu, pletí, mulčování a příprav na zimu, tak abychom novou sezonu mohli zahájit už připraveni.
Zahradě hodně prospěla rodičovská brigáda, rodičovská odpoledne i pravidelné středeční „návštěvy“ třetího trojročí. S dětmi jsme obrousili a řádně natřeli voskem podlahu ve slaměnce, takže teď vypadá jako nová. Děti také vynesly a vyklidily pořádnou hromadu pozůstatků po různých stavbách ještě z doby předcovidové. Skládek v podloubí ještě donatíráme adhezním můstkem, a i tam bude hotovo.
Kluci začali přehazovat hotový kompost, abychom ho měli připravený na jaro. Ve skleníku jsme vyměnili zeminu, a už teď se těšíme, jak si, díky němu, prodloužíme pěstební sezonu. Na několika místech zahrady jsme s nejstaršími dětmi srovnali terén, který byl po mnoha pracech dlouhodobě nerovný a nebezpečný hlavně pro běhání malých dětí o přestávkách.
Druhé trojročí také nezahálí a s dětmi pravidelně na zahradě děláme různé aktuálně potřebné činnosti jako sázení tulipánových cibulek, česneku, mulčování a zatím skoro nekonečné vybírání dlouhých kořenů urputného pýru. Děti dochází na zahradu dle dohodnutého harmonogramu a podle svých aktuálním potřeb a preferencí.
Nejmladší děti na zahradě sklízely semínka měsíčku a černuchy, vyráběly měsíčkový olej a lichořeřišnicovou tinkturu, vysévaly svazenku vratičolistou a vyprávěly jsme si o ochraně půdy. Pro nejmenší vzniká, zatím provizorní, blátivá kuchyně.
V posledních týdnech se společně věnujeme hlavně aktivitám souvisejícím s podzimními barvami a listy.
Všechna trojročí se podílí na přípravě dřeva na zimu, starší děti se učí bezpečně a účelně rozdělat oheň. Ještě nás čeká hrabání listí a dokončení drobnějších venkovních prací.
Intenzivně pracujeme na koordinaci plánů pro rozvoj zahrady i s ohledem na různé grantové výzvy.
V nadcházejícím zimním období svou pozornost přesuneme více do přilehlého lesa Modřanské rokle. V zahradě se budeme věnovat zejména přezimujícím ptákům a přípravám nářadí na další sezonu.
Vidíme, jak moc práce na zahradě všechny dětí baví a učení venku jim dává opravdu smysl. A nejen jim, i učitelé nacházejí v zahradních venkovních aktivitách zalíbení a s radostí sledují, jak dětem aktivity svědčí.
Petra Kasová
Nejnovější komentáře